Koude acquisitie
Alleen zo werkt koude acquisitie voor jouw organisatie!
Alles wat je hierover wil weten!
Inclusief handig stappenplan!
Hieronder alles over koude acquisitie.
Of wil je meer weten over:
Op welke manieren zet je succesvol koude acquisitie in?
Wat levert koude acquisitie op?
Hoe haal je maximaal resultaat uit koude acquisitie?
Wat is koude acquisitie?
Koude acquisitie is het benaderen van bedrijven waarbij de verkoper en mogelijke koper elkaar (nog) niet kennen. Dit kan het verkopen van een product of dienst zijn of het ‘verkopen’ van een afspraak (aan tafel komen).
Bedrijven maken gebruik van koude acquisitie om de business to business – sector te benaderen.
Doel hierbij is het maken van afspraken met toekomstige klanten.
Waarom koude acquisitie?
Koude acquisitie vormt een cruciaal onderdeel van menig verkoopstrategie. Het is tenslotte belangrijk om aan nieuwe klanten te komen. Het doel als verkoper is om specifieke particulieren of bedrijven te overtuigen van jouw product of dienst. Aan de hand van koude acquisitie is dit in potentie mogelijk. Mits je de zaken op de juiste manier aanpakt.
Hoe werkt koude acquisitie?
Koude acquisitie betreft letterlijk het benaderen van particulieren of bedrijven waarmee je nog niet eerder in contact bent geweest. Daarbij ligt de focus op het verkopen van je product(en) of dienst(en).
In de praktijk krijg je bij koude acquisitie uiteraard met allerlei uitdagingen te maken. Wanneer een persoon of bedrijf nog niet eerder interesse heeft getoond, begin je vanaf nul. Vanaf het eerste moment van contact is het belangrijk om overtuigend te zijn. Er is over het algemeen slechts sprake van een beperkte ‘window of opportunity’.
Koude acquisitie staat ook wel bekend als ‘cold calling’. Van oudsher is het een gangbare strategie geweest om personen en bedrijven telefonisch te benaderen. Vandaag de dag is dit nog steeds het geval. Echter zijn er natuurlijk ook nieuwe manieren ontstaan om personen en bedrijven ‘koud’ te benaderen. Alles bij elkaar moet je denken aan de volgende opties:
Canvassen:
Canvassen is een van de oudste vormen van koude acquisitie. We hebben het hier over het fysiek langsgaan bij mensen thuis of aanspreken in publieke locaties. Zo is het middels canvassen mogelijk om bij mensen thuis aan te bellen en een verkooppitch te houden. Daarnaast zie je ook geregeld dat verkopers in een winkelcentrum of op een station staan. Ook hier benadert men dan ‘koud’ mensen. Canvassen is vooral geschikt voor bijvoorbeeld loterijen, goede doelen en kranten. Lang niet voor iedere onderneming is het aan te raden om voor canvassen te kiezen.
Post:
Een andere traditionele optie is koude acquisitie per post. Bijvoorbeeld middels het versturen van een brief, een kaart of een brochure. Zelfs wanneer er geen sprake is van directe koude acquisitie, is het per post ook mogelijk om prospects wat warmer te maken voor jou product of dienst. Zo levert het vaak meer verkeer op naar de website of social media kanalen. Over het algemeen is deze werkwijze wel wat duurder dan alternatieven. Zeker wanneer je een wat grotere doelgroep op het oog hebt.
Online adverteren:
Online adverteren is helemaal van deze tijd. Aangezien we een groot gedeelte van onze dag allemaal online spenderen, is dit dé plek om voor koude acquisitie te gaan. Je ziet vaak genoeg een advertentie verschijnen op Google, Facebook of zelfs Youtube. In veel gevallen is hier sprake van koude acquisitie. Als verkoper kun je heel specifiek aangeven welke doelgroep je wilt benaderen. Bijvoorbeeld door te specificeren op land, leeftijd en interesses. Met een opvallende, overtuigende advertentie krijg je in potentie veel waar voor je geld.
Telefonisch:
Telefonische koude acquisitie is ook vandaag de dag nog altijd een populaire werkwijze. Met deze strategie benader je dus ongevraagd personen en bedrijven door een belletje te plegen. Over de telefoon heb je alleen je stem tot je beschikking om te overtuigen. Vandaar dat er zeker wat koude acquisitie training vereist is om deze werkwijze efficiënt te krijgen. Zo moet je alles weten over je doelgroep, inspelen op een oplossing voor specifieke problemen en snel tegenargumenten klaar hebben liggen. Iedereen weet dat het heel makkelijk is om ‘nee’ te zeggen en op te hangen.
E-mail:
E-mail is de digitale, moderne variant van koude acquisitie per post. In veel opzichten is dit een meer praktische, goedkope werkwijze. Zo levert het grofweg dezelfde voordelen op, maar tegen een fractie van de kosten. Via mail is het vrij eenvoudig om een hele grote groep personen en/of bedrijven een bericht te sturen. Echter komen hier weer andere uitdagingen bij kijken. Zo openen veel mensen hun mail niet, zeker niet wanneer deze ‘verkoperig’ overkomt. Dit is de grootste uitdaging, maar gelukkig zijn er een hoop technieken voor optimalisatie.
Social Media:
Tot slot is er social media. Als er een manier van koude acquisitie is die de laatste jaren fors in populariteit gestegen is, dan is deze het wel. Actief zijn op social media is een ideale manier om met je doelgroep in contact te komen. Een platform als LinkedIn leent zich hier bijvoorbeeld uitstekend voor. Het bevat een enorme database aan mensen en bedrijven. Eén berichtje is vaak al voldoende om in contact te komen. Vooral wanneer je dit op een zorgvuldige wijze aanpakt.
Voor al deze werkwijzen wat koude acquisitie betreft, geldt dat er strategie bij komt kijken. Er zijn immers veel mensen en bedrijven die aan koude acquisitie proberen te doen. Hierdoor is men er tegenwoordig als het ware tegen gewapend. Met een creatieve, overtuigende kijk op koude acquisitie kom je dan een stuk verder.
Waarop letten bij koude acquisitie?
Als expert op het gebied van koude acquisitie weten we precies waar de ruimte voor verbetering zit. We zien bijvoorbeeld vaak dat salespersonen dezelfde fouten maken. En dat ze hierdoor in dezelfde valkuilen terechtkomen.
Om dit juist te voorkomen, kun je met een aantal zaken rekening houden. Enkele algemene principes die je in één klap vooruithelpen. Voorbeelden hiervan zijn:
Bereid je goed voor: Een goede voorbereiding is het halve werk. Het is een gezegde dat we allemaal kennen. Maar zeker met betrekking tot koude acquisitie speelt deze een grote rol. De voorbereiding zorgt er namelijk voor dat je volledig op de hoogte bent van alle belangrijke informatie. Je weet bijvoorbeeld alles over de activiteiten, grootte en locatie van de organisatie waar je contact mee opneemt. En dankzij onderzoek via sociale media weet je wat er actueel speelt en wat ongeveer de behoeften zijn. Dankzij de goede voorbereiding is jouw benadering een stuk effectiever.
Kies een krachtige openingszin: Een krachtige openingszin is cruciaal. Daarbij maakt het geen verschil om welke vorm van koude acquisitie het gaat. Aan de telefoon, fysiek of via social media. In veel gevallen krijg je maar heel kort de aandacht. In deze paar seconden moet je daarom direct overtuigend zijn. Je moet je prospect een reden geven om meer te weten te komen. Of om je verkooppraatje nog wat langer aan te horen. Het loont hierbij over het algemeen om creatief, enthousiast en natuurlijk over te komen. Hier geef je uiteraard je eigen invulling aan.
Stel veel vragen: Oprechte interesse in een organisatie of persoon levert in potentie veel op. Er is geen betere manier om dit te tonen dan door vragen te stellen. Als ervaringsdeskundige wat koude acquisitie betreft, stellen wij altijd veel vragen. Daarbij zijn specifiek de vragen die leiden tot een extra toelichting waardevol. Dus geen vragen die simpel met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden zijn, maar vragen die leiden tot meer informatie. Hier speel je dan vervolgens weer slim op in. Voor je het weet is er sprake van een vlotlopend gesprek.
Bekijk alles vanuit het perspectief van de klant: Een ander punt om op te letten is om alles vanuit het perspectief van de klant te bekijken. Dit klinkt zo logisch, maar is vaak toch moeilijker dan je denkt. Iedereen heeft namelijk zijn eigen, persoonlijke doelen. Zo wil je zelf gewoon een verkoop hebben. Probeer echter niet om de verkoop er zo snel mogelijk doorheen te drukken, maar kijk wat je prospect nodig heeft. Welke uitdagingen heeft het persoon of het bedrijf? En op welke, unieke manier ben jij in staat om een oplossing te bieden? Waarom heeft de klant precies jou nodig om een doel te bereiken?
Toon geduld: Geduld is met betrekking tot acquisitie een schone zaak. In bijna alle gevallen verloopt het proces niet supersoepel. Zo komt het geregeld voor dat je een paar belafspraken achter elkaar moet inplannen. Of tijdens het bellen kom je erachter dat je via de mail meer kans maakt. Er zijn talloze variabelen die bepalen of je wel of niet tot een verkoop gaat komen. Echter is het dan wel belangrijk om niet te snel op te geven en van eventuele mogelijkheden gebruik te maken. Toon daarom altijd geduld wanneer je je in dit proces bevindt.
Straal enthousiasme uit: Mensen reageren op energie. Vandaar dat het zo belangrijk is om altijd veel enthousiasme uit te stralen. Met zaken als stemvolume, positiviteit en oprechte interesse ben je in staat de nadruk te leggen op bepaalde facetten. De hele pitch komt dan een stuk overtuigender over. Via alle mogelijke wegen is het mogelijk om enthousiasme uit te stralen. Laat deze kans op meer succes dan zeker niet liggen.
Een koude acquisitie stappenplan in grote lijnen
Bij Sense for Sales leren we je niet alleen hoe je koude acquisitie het beste aanpakt, maar we nemen het zelfs voor je uit handen. Zo heb je enerzijds koude acquisitie training en anderzijds koude acquisitie uitbesteden als opties bij Sense for Sales. Maar hoe gaan wij dan eigenlijk te werk?
Voor succesvolle koude acquisitie is het dus zaak om met verschillende punten rekening te houden. Zoals eerder al aangegeven, spelen deze stuk voor stuk hun rol in het totale proces. Wanneer we dan in de praktijk met koude acquisitie aan de slag gaan, ziet dit er grofweg als volgt uit:
1. Onderzoek naar prospect:
Alles begint met een uitgebreid onderzoek als eerste stap. Hierin analyseren we onder andere wat het probleem is waar wij voor de prospect de oplossing voor bieden. Uiteraard is er daarnaast ook aandacht voor overige informatie die bij koude acquisitie van pas komt.
2. Contact leggen:
Vervolgens is het tijd om contact te leggen. Pas wanneer je in contact komt, ben je in staat om een partij te overtuigen. Voor het leggen van contact zijn er verschillende opties. Hier zijn we eerder al dieper op ingegaan.
3. Expertise aantonen:
Gedurende de derde stap staat het aantonen van je expertise centraal. Dit is het moment waarop je laat zien waarom jij de geschikte persoon of het geschikte bedrijf bent om het probleem voor je potentiële klant op te lossen. Wat maakt jouw product of dienst onderscheidend?
4. Afspraken maken:
Belangrijk is om altijd af te sluiten met het maken van afspraken. Bijvoorbeeld met betrekking tot een volgend contactmoment. Of direct een concrete afspraak over de aanschaf van je product(en) en/of dienst(en). Zo voorkom je dat het contact verwatert en er geen sprake is van een conversie.
Wil jij ook graag onze whitepaper ‘In 5 concrete stappen van prospect naar klant’ ontvangen?
Ik wil zelf meer resultaat halen uit koude acquisitie
De eerste klap is een daalder waard. Als je de fijne kneepjes van het acquisitie vak eigen maakt, zul je direct een merkbaar resultaat zien. Belangrijk is dat je volhoudt. Dat je vanuit een routine elke week een aantal dagdelen blokt om te gaan bellen, afspraken te maken, gesprekken te voeren en op te volgen.
Zorg daarbij dat je de stappen van koude lead tot afspraak en deal eigen maakt. Om dit acquisitie plan goed en met een hoog rendement te realiseren is het van belang om de communicatie naar deze doelgroepen scherp te krijgen.
Welke vragen ga je stellen? Hoe presenteer je je? Hoe maak jij het echte voelbare en merkbare verschil? Probeer je eens te verplaatsen in jouw klant. Waar is hij/zij dag in dag uit mee bezig, waar jij mogelijk een oplossing voor hebt. Wat staat er op zijn of haar agenda waar jij de raakvlakken mee kan maken.
Het gaat om echte interesse. Jij maakt het verschil. Wil je meer rendement maken, meer afspraken, meer deals? Kijk eens op onze pagina acquisitie training. Daar vind je een aantal passende trainingen. Voor meer informatie kun je contact opnemen of bel 0252-221214.
Ik wil koude acquisitie uitbesteden
Dat is een inderdaad een bewuste keuze. Je gaat een acquisitie bureau vragen om namens jou te gaan communiceren met klanten en prospects.
Hoe zeker ben je er van dat dit op een manier gebeurt die jij ook wenst? Hoe zorg je dat je de lijntjes kort houdt? Sterker nog, hoe zorgen zij er voor de volledige focus te hebben op het maximaliseren van het resultaat?
Om deze vragen draait het bij het uitbesteden van acquisitie. De antwoorden op deze vragen moeten jou het vertrouwen geven dat je kiest voor de juiste sales partner.
Een aanpak die bij jou past. Een partner die net even iets verder gaat. Een bureau die ervaring heeft in jouw business. Of je nu zzp-er bent, of werkzaam in bouw- en vastgoed, in techniek of technische dienstverlening of ICT. Wij hebben de ervaring.
Meer weten over acquisitie uitbesteden en hoe wij bij Sense for Sales dit aanpakken en wat onze visie daarbij is, neem contact op of bel 0252-221214.
BONUS tip: De meest complete database van Nederland
De koude acquisitie database van Nederland
We maken gebruik van een unieke database ! Alle bedrijven van Nederland!
Inclusief namen van contactpersonen, functies, persoonlijke mailadressen en telefoonnummers!
Kijk dat maakt acquisitie een stuk makkelijker! Wil je inzage in deze database? en Gratis 25 leads downloaden?
Dat kan! Vul hier je gegevens in.
Koude acquisitie tips: hoe maak ik de juiste aansluiting?
In de video hiernaast zoomen we in op één van de belangrijkste aspecten, namelijk:
‘Hoe zorg je ervoor dat je de gewenste aansluiting maakt met jouw toekomstige klant?’
Waar maak je het verschil? Is dat op jouw unieke verkooppunten of gaat om héél iets anders?
Kijk maar eens waar jij het verschil kan maken in jouw business.
FAQ Koude acquisitie
Wat voor soort mailcampagne kun je het beste inzetten bij koude acquisitie?
Een ondersteunende mailcampagne kan een grote rol spelen bij het succes van koude acquisitie. Hier zijn enkele soorten mailcampagnes die goed werken in combinatie met koude acquisitie:
Introductiemail voorafgaand aan het telefoongesprek:
Een introductiemail stuurt potentiële klanten alvast wat basisinformatie over je bedrijf en het product of de dienst die je aanbiedt. Zo worden prospects alvast warmgemaakt voor het telefoongesprek en weten ze wat ze kunnen verwachten. Vermeld kort wat je voor hen kunt betekenen en stel jezelf alvast voor om de herkenning te vergroten wanneer je belt.
Follow-up mail na een gemist gesprek:
Voor prospects die niet bereikbaar waren of niet opnamen, stuur je een vriendelijke follow-up mail waarin je kort vermeldt dat je geprobeerd hebt contact op te nemen. Bied de mogelijkheid voor hen om een voorkeurstijd aan te geven of geef een link naar een online agenda waarin ze zelf een belafspraak kunnen inplannen.
Nurture-campagne voor geïnteresseerde prospects:
Voor prospects die interesse hebben getoond maar nog niet klaar zijn om een beslissing te nemen, kun je een reeks e-mails inzetten die hen geleidelijk informeren over je aanbod. Denk aan nuttige content zoals klantcases, succesverhalen, en aanvullende productinformatie. Dit helpt om vertrouwen op te bouwen en hen te begeleiden in hun aankoopproces.
Reminder mail voor afspraken:
Heb je tijdens het telefoongesprek een afspraak of follow-up gesprek ingepland? Verstuur een bevestigingsmail waarin je kort de besproken punten noemt en de details van de afspraak bevestigt. Dit kan ook een goede plek zijn om een whitepaper, checklist of andere content toe te voegen die relevant is voor de prospect.
Educatieve drip-campagne:
Een drip-campagne bestaat uit een reeks e-mails die prospects op geplande tijden ontvangt. Richt deze campagne in op het informeren van je prospect, bijvoorbeeld door het delen van tips, branche-informatie, of trends. Hiermee positioneer je jezelf als expert en houd je je aanbod top-of-mind.
Case studies of testimonials:
Na het eerste gesprek kun je een e-mail sturen met relevante klantcases, testimonials, of succesverhalen. Dit werkt goed voor prospects die nog twijfelen en behoefte hebben aan bewijs van de waarde van je product of dienst. Het kan hen helpen om vertrouwen te krijgen in wat je aanbiedt.
Call-to-action e-mail voor besluitvorming:
Voor prospects die dichtbij een besluit staan, kun je een e-mail sturen met een duidelijke call-to-action. Dit kan een speciale aanbieding, gratis proefperiode, of tijdelijke korting zijn die hen stimuleert om snel een keuze te maken.
Door deze e-mails op maat in te zetten tijdens en na koude acquisitie, kun je de effectiviteit van je acquisitieproces vergroten, prospects langer betrekken, en de kans op conversie verhogen.
Wat zijn de alternatieven voor koude acquisitie?
Er zijn verschillende alternatieven voor koude acquisitie die organisaties kunnen overwegen om nieuwe klanten te werven.
Hieronder enkele alternatieven:
Inbound marketing
Dit is het creëren van waardevolle content, zoals blogs, whitepapers, video’s en infographics, om potentiële klanten aan te trekken. Door zoekmachineoptimalisatie (SEO), sociale media en andere online kanalen kunnen bedrijven organisch verkeer naar hun website leiden.
Contentmarketing
Door waardevolle en relevante content te delen, kun je autoriteit opbouwen en potentiële klanten aantrekken. Dit kan zijn door het schrijven van tekstuele content als ook bijvoorbeeld door video’s en infographics.
Netwerken
Deelnemen aan relevante events, beurzen, conferenties en netwerkbijeenkomsten biedt de mogelijkheid om potentiële klanten persoonlijk te ontmoeten en relaties op te bouwen.
Partnerschappen en samenwerkingen
Het aangaan van samenwerkingsverbanden met andere bedrijven kan leiden tot over en weer verwijzingen en het delen van klantenbestanden, waardoor beide partijen kunnen profiteren.
Referral marketing
Het stimuleren van bestaande klanten om het bedrijf aan te bevelen aan anderen. Dit kan worden aangemoedigd door middel van kortingen of andere incentives.
Social selling
Het gebruik van sociale media om relaties met potentiële klanten op te bouwen. Dit kan door het delen van waardevolle inhoud, deelname aan discussies en het benaderen van potentiële klanten op een meer informele en persoonlijke manier.
E-mailmarketing
Het opbouwen van een e-maillijst en het versturen van gerichte en gepersonaliseerde e-mails naar potentiële klanten kan effectief zijn. Kijk uit met te veel spam (te veel commercieel). Het gaat om waarde bieden in de e-mails.
Influencer marketing
Het samenwerken met invloedrijke personen in de branche om hun publiek te bereiken en potentiële klanten aan te trekken.
Webinars en workshops
Het organiseren van interessante webinars en of workshops kan een effectieve manier zijn om potentiële klanten te betrekken en te laten zien hoe het bedrijf waarde toevoegt.
Het is belangrijk om een strategie te kiezen die past bij de doelstellingen van het bedrijf en de voorkeuren van jouw publiek. Vaak is een combinatie van verschillende benaderingen het meest effectief.
Wat werkt beter, koude acquisitie of beursdeelname?
Of koude acquisitie of beursdeelname effectiever is, hangt af van het volgende:
- aard van het bedrijf
- het product of de dienst
- de doelgroep
- maar ook de specifieke marketing- en salesdoelstellingen
Hier enkele overwegingen voor beide benaderingen:
Voordelen Koude acquisitie:
Directe benadering: Koude acquisitie stelt je in staat om direct contact te leggen met potentiële klanten en hun behoeften te verkennen.
Snelle resultaten: Het kan leiden tot snelle reacties en directe verkoopmogelijkheden.
Nadelen Koude acquisitie:
Ongevraagd contact: Koude acquisitie wordt soms als opdringerig ervaren en kan leiden tot weerstand van potentiële klanten.
Lage conversieratio: Het succespercentage van koude acquisitie is niet eenvoudig te bepalen.
Voordelen beursdeelname:
Face-to-face-interactie: Beursdeelname biedt de mogelijkheid om persoonlijk in contact te komen met een groot aantal potentiële klanten, wat de opbouw van relaties kan bevorderen.
Zichtbaarheid: Beurzen bieden zichtbaarheid en exposure in de branche, wat kan leiden tot naamsbekendheid en het aantrekken van potentiële klanten.
Nadelen beursdeelname:
Kosten: Beursdeelname kan kostbaar zijn, inclusief standruimte, reiskosten en promotiematerialen.
Concurrentie: Op beurzen concurreer je met andere exposanten om de aandacht van bezoekers.
Samenvattend kunnen we stellen dat in veel gevallen een gezamenlijke aanpak het meest effectief is. Bijvoorbeeld, koude acquisitie kan worden gebruikt om vooraf interesse te wekken en afspraken te maken voor persoonlijke ontmoetingen op een beurs. Beursdeelname kan vervolgens worden benut om diepgaandere gesprekken te voeren, producten te demonstreren en relaties te versterken.
Het is belangrijk om de prestaties van beide benaderingen te meten en te evalueren.
Daarnaast kunnen marktomstandigheden en trends in de branche van invloed zijn op de effectiviteit van zowel koude acquisitie als beursdeelname.
Wat is het verschil tussen koude acquisitie en telefonische acquisitie?
Deze termen worden soms door elkaar gebruikt.
Ze hebben echter wel verschillende betekenissen. Hier zijn de belangrijkste verschillen:
Koude acquisitie
Koude acquisitie verwijst naar het benaderen van potentiële klanten die nog geen enkele eerdere interactie hebben gehad met het bedrijf.
Dat kan door telefonische gesprekken, e-mails, brieven of persoonlijke ontmoetingen.
Het hoofddoel is het op gang brengen van het eerste contact, waarbij het bedrijf probeert interesse te wekken en informatie te verzamelen over de behoeften van de potentiële klant.
Telefonische acquisitie
Telefonische acquisitie, is een specifieke vorm van koude acquisitie waarbij het contact met potentiële klanten plaatsvindt via de telefoon.
Het doel hier is om prospects telefonisch te benaderen, vragen te stellen, interesse te peilen en mogelijk afspraken te maken voor verdere besprekingen of verkoopgesprekken.
Met andere woorden, koude acquisitie is een bredere term die verwijst naar het proactief benaderen van nieuwe klanten zonder voorafgaande interactie, terwijl telefonische acquisitie specifiek betrekking heeft op het gebruik van telefoongesprekken als middel om deze eerste contacten te leggen.
Conclusie
Beide benaderingen kunnen effectief zijn, afhankelijk van de aard van het product of de dienst, de doelgroep en de branche. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke methoden het beste passen bij de doelstellingen van het bedrijf en de voorkeuren van de potentiële klanten.
Resultaten van Onderzoek naar Koude Acquisitie
Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat koude acquisitie voordelen heeft, maar ook uitdagingen met zich meebrengt. Hieronder zie je enkele inzichten uit verschillende studies:
Effectiviteit bij specifieke doelgroepen
In sommige sectoren, vooral in B2B, werkt koude acquisitie goed. Een directe aanpak creëert persoonlijke verbindingen. Dit helpt bij het opbouwen van relaties, vooral wanneer de klant nog niet bekend is met jouw merk of product. Onderzoek laat zien dat koude acquisitie vooral effectief is bij specifieke, duidelijk omschreven doelgroepen.
Conversieratio
De conversieratio van koude acquisitie ligt vaak lager dan bij warme leads, die al interesse hebben getoond. Toch heeft koude acquisitie waarde. Door actief nieuwe leads te benaderen, vergroot je de kans om relaties op te bouwen en uiteindelijk meer klanten te werven.
Kwaliteit van de boodschap en training
De kwaliteit van jouw boodschap en de training van je verkoopteam bepalen voor een groot deel het succes. Bedrijven die hun medewerkers duidelijke scripts en strategieën geven, zien betere resultaten en meer tevreden klanten. Investeer in goede training en scherpe boodschappen.
Kosten en opbrengsten
Het kost vaak meer tijd en middelen dan andere vormen, zoals e-mailmarketing. Toch is het de investering waard, vooral bij producten of diensten met een hogere marge. De directe opbrengsten kunnen verrassend hoog zijn als je het goed aanpakt.
Invloed op klantperceptie
Sommige studies laten zien dat deze koude telefonische benadering gemengde reacties oproept. Voor sommige prospects kan onverwachte acquisitie te opdringerig overkomen. Stem je boodschap af op de behoeften van je prospect. Zo maak je een positieve indruk en wek je vertrouwen.
Koude acquisitie blijft een effectieve manier om nieuwe klanten aan te trekken. Zorg voor een goede voorbereiding, focus op de juiste doelgroep, en breng een duidelijke, relevante boodschap.
Heb je vragen of wil je eens sparren over hoe jij meer resultaten kan halen?
Bel dan 0252-221214 of stuur ons een bericht via onderstaand formulier