Onlangs las ik een artikel van AFAS op www.accountant.nl.
AFAS heeft een onderzoek gedaan onder accountantskantoren naar hun commerciële slagkracht. Hun overall conclusie is dat een overgrote meerderheid van de kantoren concrete verkoopkansen aan zich voorbij laten gaan. En we weten met zijn allen dat dat niet handig is.
Goed dat AFAS dit dan ook middels het onderzoek aansnijdt en een lans breekt voor verdere optimalisering.
Het is ook niet eenvoudig als je vanuit een redelijk stabiele markt, zonder stevige marktwerking opeens in een markt terecht komt die heel sterk aan verandering onderhevig is. Het uurtje-factuurtje is er niet meer! Standaard BTW aangifte is met behulp van online tools eenvoudig zelf te doen. Sterker nog, de Belastingdienst doet ook een duit in het zakje. Het moet anders! Daar zijn de geleerden het over eens. En de knappe koppen breken hun hoofd er op.
Hoe maak je nu daadwerkelijk dat verschil als jouw toekomstige klant met jou contact opneemt. Neem van mij aan dat hij bij meerdere kantoren een offerte en informatie opvraagt.
Hoe maak jij dan het verschil? Hoe zorg jij dat je het aan de telefoon gegund krijgt? En dat jij een echt voelbaar en merkbaar onderscheid achterlaat? Hoe zorg je dat hij de vervolgstap maakt? Naar jou?
Misschien wel logische vragen om te stellen. Het antwoord is niet altijd eenvoudig te geven. Maar hoe gaan we dit nu inbedden in de organisatie? Het begint bij het besef dat het anders moet. Daar helpt het onderzoek in mee; maar kijk ook eens naar je eigen organisatie.
De tweede stap is hoe gaan we in het de genen krijgen en daar naar handelen. Helpt een sales training ons daarbij?
Punt is wel, dat door het onderzoek een aantal zaken zijn blootgelegd waar menig accountantskantoor vruchten van kan plukken.
Voor meer informatie over het onderzoek en de onderliggende resultaten. Klik dan op de link:
https://www.accountant.nl/nieuws/2015/10/afas-meerderheid-accountantskantoren-laat-verkoopkansen-liggen/#