Waarom heb je een goed adressenbestand nodig?

Laten we eerst beginnen met deze vraag te beantwoorden voordat we alle beschikbare databases en adressenbestanden verder toelichten.

Wil je concreet aan de slag met het benaderen van nieuwe klanten door middel van telefonische acquisitie, dan heb je een goede database nodig. In ieder geval een database waarbij je kunt selecteren op branches en sectoren, maar ook op regio, grootte van de bedrijven, aantal werkzame personen en misschien ook wel contactpersonen. Het kan je heel goed helpen als je op voorhand al de juiste naam van jouw contactpersoon hebt.

Je kunt nieuwe klanten telefonisch benaderen en/of per mail. Wat ik hoor in de praktijk is dat de meeste in eerste instantie gaan voor het mailen van nieuwe klanten. Dat heeft meestal te maken, met tijdgebrek of met het ‘lastig’ vinden om nieuwe klanten telefonisch te benaderen. En dat laatste klopt ook; telefonisch nieuwe klanten benaderen is een vak apart. Daarom kiezen bedrijven ook wel eens voor telefonische acquisitie uitbesteden.

Ik kom later nog terug op de AVG wetgeving, waarbij onder andere geldt: ‘Wanneer mag je wel en wanneer mag je een bedrijf/persoon niet ongevraagd telefonisch benaderen en/of mailen?. Dit is een belangrijk onderwerp, waar je niet te licht over mag denken.

Waar let je op bij de keuze van een goed adressenbestand?

Misschien een open deur. In ieder geval wil je dat jouw selectie de juiste bedrijven/prospects bevat. Maar hoe weet je dat?

Ja dat is lastig om van te voren te bepalen. Je kunt er in iedergeval vanuit gaan dat de leveranciers van de adressenbestanden die we in dit overzicht behandelen hun uiterste best doen om een zo volledig mogelijk overzicht te geven. In veel gevallen kun je bij deze leveranciers voordat je de adressenbestanden koopt eerst een preview zien. Met deze preview kun je aardig zien welke bedrijven er in zitten.

Daarnaast is het van belang om een leverancier te kiezen die meer heeft dan alleen maar de mogelijkheid van Bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer. Met deze gegevens kom je ook heel ver. Maar het is natuurlijk veel waardevoller als je een database hebt waarbij je de keuze hebt aan nog veel meer keuzeselecties.

Wat zijn dan de verschillende keuzeselecties? Ik zal er een paar noemen:

  • Branche/sector keuze
  • Grootte van het bedrijf in bijvoorbeeld aantal werkzame personen
  • Regio (postcode gebied, provincies)
  • Nationaal of Internationale klanten
  • Importerend en/of exporterend
  • Rechtsvorm
  • Website
  • Omzetklasse
  • Aantal filialen
  • En nog veel meer ..

Belangrijk is dat je vooraf heel goed bepaalt aan welk profiel jouw toekomstige klant moet voldoen, hoe beter je de selectie kunt verfijnen.

Op die manier ben je meer spot-on en kun je dus al in deze eerste selectie kwalificeren, waardoor je al een stap verder bent.

Welke leveranciers van adressenbestanden nemen we onder de loep?

Het streven is om alle relevante leveranciers van adressenbestanden hieronder te beschrijven. Uiteindelijk zullen we afsluiten met een overzicht waarbij je heel snel kunt zien wat de plussen en minnen zijn van de verschillende adressenbestanden. Mocht je als leverancier hier niet tussen staan, laat ons gerust weten. We zullen je dan ook zeker meenemen in dit overzicht.

De leveranciers die we 1 voor 1 gaan bespreken zijn de volgende:

  • Datacollectief
  • Graydon (voorheen Marktselect)
  • Company.info
  • Kamer van Koophandel
  • Ad Hoc Data
  • Bold data
  •  

Download HIER de whitepaper ‘In 5 concrete stappen van prospect naar klant!'

Data-collectief

We beginnen met Data-collectief. Data-collectief claimt dat ze de meest complete en actuele atabase van Nederland hebben.

Van meer dan 3,2 bedrijven hebben ze 3,7 relevante contactpersonen, zoals van directeuren, financieel managers (w.o. CFO’s), HR managers, Inkopers, Techneuten, Commercieel Managers en -directeuren en marketingmanagers. Van deze functionarissen zijn in veel gevallen ook de persoonlijke mailadressen en directe telefoonnummers beschikbaar.

Een mooie database met relevante contactpersonen, die er voor zorgt dat jouw campagne spot-on is.

Hoe zorgt Data-collectief dat de gegevens actueel blijven? Het geheim schuilt in de naam: collectief. Alle gebruikers van Data-collectief houden hun gegevens bij en verwerken data en voegen data toe. Deze data wordt direct beschikbaar gesteld aan alle gebruikers.

Het gebruik van deze data en het bewerken van deze data wordt heel eenvoudig gekoppeld aan een makkelijk CRM. Een eigen ontwikkeld CRM waar op eenvoudige wijze gespreksverslagen opgeslagen kunnen worden. Een to-do lijst laat direct zien wie je moet bellen of mailen.

Wil een stapje verder gaan, dan kun de module websiteleads aanschaffen. Een mooie tool die bezoekers op jouw website traceert. Je krijgt inzicht welk bedrijf jouw website bezoekt, hoe lang er wordt rondgekeken en welke pagina’s worden bezocht. Mooier kun je het niet krijgen. Nu alleen nog het contact leggen. 

Algemeen oordeel: een uitstekend, complete en zeer actuele database. Veel selectiecriteria en filters. De combinatie met het eenvoudige CRM en Websiteleads maakt een volwaardige tool die je direct kunt inzetten voor jouw telemarketing campagnes. 

Graydon

De volgende leverancier van databestanden is Graydon, voorheen Marktselect.

Company.info

De derde in rij is Company.info

..

Share This