Er is voldoende geschreven over de technieken achter een goed telemarketing gesprek. Op welke manieren je bij jouw contactpersoon introduceert en voorstelt? Hoe je omgaat met bezwaren? Hoe je het gesprek afsluit naar een vervolgstap? En nog veel meer.

Dit zijn belangrijke aspecten om in gesprek te komen, te blijven en de regie te houden. Je wilt immers vervolgstappen zetten met jouw toekomstige klant.

In onze jarenlange ervaring in telemarketing hebben we een rijke kennis opgebouwd op welke manieren je nog veel meer kunt realiseren uit jouw telemarketing dan alleen maar technisch je verhaal doen.

De technische feiten die kennen we wel: uitmuntende kwaliteit, snelle levertijden, alles op voorraad, kennis in huis, etc, etc. Tuurlijk. Zeker belangrijk. Maar in het eerste contact met jouw toekomstige klant draait het daar NIET om.

Sterker nog: voor jouw klant is dat een voorwaarde.

Ik zal het bovenstaande proberen uit te leggen. Het is een gegeven dat het bij communicatie gaat om 85% emotie en 15% feiten.
Die 15% zijn jouw sterktes. Hoe meer jij daar over praat en vertelt, hoe meer jouw klant analyseert wat je aan het zeggen bent. En analyseren roept twijfel op. ‘Ik zal daar nog eens over nadenken’. Of ‘Dat heb ik al geregeld bij een andere leverancier.’

De 85% is begrijpen, willen begrijpen, is aansluiting, is connectie, is vertrouwen, is betrouwbaar.
Daar draait het om. In een videoblog heb ik eerder gesproken over de juiste elementen van een salespitch die veel meer ingaat op de elementen van begrijpen en vertrouwen krijgen.

Ik probeer je nu meer uitleg te geven over de manier van communiceren.

Op welke manieren kun je jouw STEM gebruiken om nog meer CONNECTIE te maken? Jouw stem is het enige directe middel om te gebruiken. Je kunt niet gebruik maken van fysiek contact, je lach of de emotie van iemands zijn gezicht lezen. Het enige wat je kan gebruiken is je stem.

Om maar direct met de deur in huis te vallen. Op welke manieren kun je stem zo gebruiken dat je nog succesvoller wordt in telemarketing?

Feit: Het is gebleken dat mensen het beste over weg kunnen met mensen die het meest op hen lijken.
Dat gebeurt bewust, maar ook onbewust. Wat kunnen we hier mee?

Tempo: Pas dus je tempo aan aan jouw gesprekspartner. Praat jouw klant langzaam, tetter dan niet door als een trein, maar pas je aan.

Klank: Pas de kleur van je stem aan. Let wel op dat je bij iemand die chagrijnig is niet ook mee gaat. Het gaat bij telemarketing wel om een positieve grondhouding.

Luister: Praat niet door iemand heen of val hem in de reden. Laat hem uitpraten en reageer daarna. Niet vanuit het perspectief dat je het beter weet, maar vanuit het willen begrijpen.

Ik weet het, het is niet eenvoudig om direct toe te passen. Wees jezelf ervan bewust. Probeer het toe te passen en evalueer voor jezelf. Je zult merken dat je hiermee stappen gaat zetten.

Veel succes met jouw telemarketing. Vragen? Altijd bellen: 0252-221214.

Share This