December is niet voor elke branche een goede verkoopperiode. Klanten zijn veelal vrij, gaan vaak eerder weg en hebben borrels intern of extern. Ook merk je in deze periode sterk dat men zaken voor zich uit gaat schuiven. “dat komt volgend jaar wel”… Veel verkopers zullen het met me eens zijn: verkopen aan het einde van het jaar is iets lastiger.

Je belt de prospect begin december op en hij zegt: “We zijn druk met afronden voor dit jaar, bel medio januari maar terug.” Daar schiet je NU niets mee op. En waarschijnlijk als je in januari belt is hij alweer druk met opstarten van nieuwe projecten voor 2016.

Maar toch wil je ook deze maand jouw telefonische acquisitie effectief en succesvol doen. En daarbij is het belangrijk dat je ervoor zorgt toch alvast de nodige info te verzamelen. Het speelt niet nu? Want het is druk vanwege de feestdagen e.d.? Wanneer speelt het dan wel en hoe gaan ze dat aanpakken, wanneer moet de beslissing zijn genomen etc.

En als je de nodige informatie hebt kunnen verzamelen in het gesprek, waarom dan niet alvast wat inplannen voor de maand januari of februari? Dan staat de afspraak maar, ook al is dat pas over een paar maanden. Je bent in ieder geval binnen met een concreet onderwerp. Of is dit een stap te ver? Kijk dan eens of je een terugbel afspraak kunt maken, dan hebben ze in ieder geval tijd voor je!

Share This