Voor iedere ondernemer/verkoper geldt natuurlijk dat we enthousiast zijn over ons product en over onze dienst. En dat we overtuigd zijn van onze kwaliteiten. Sterker nog, we zijn zo overtuigd van onze unieke kwaliteiten dat we er graag over praten. Heel veel over praten. Ik snap de enthousiasme. Leuk!

Maar waarom kopen klanten dan niet bij je? Ondanks je enthousiasme over je product of dienst? Interessante vraag! Want als we dit weten, dan weten we ook wat we er aan kunnen doen… Juist omdat je graag ziet dat jouw klant WEL bij je koopt.

Wat de klant niet wil horen

Geloof me, klanten doen door jouw enthousiasme echt hun best om naar je te luisteren. Echter in de meeste gevallen sla je de plank volledig mis! Want klanten willen niet horen dat je de beste deskundigen in huis hebt, alles op voorraad hebt of dat je genomineerd bent voor de FD Gazellen Award. En reken maar dat je deze lijst nog verder kan aanvullen met allerlei ‘mooie’ verhalen.

Nee! Stop hier mee!

Stop met zenden!
Stop met roeptoeteren!
Stop met jezelf op een voetstuk te plaatsen!

Als je zoveel over jezelf of over je product praat, dan betekent dat je jouw klant verschrikkelijk aan het overtuigen bent. Je hebt het gevoel dat hij niet luistert en dat hij je niet begrijpt. En je gaat maar door. Tot het irritante af!

Mensen willen niet overtuigd worden. Mensen moeten zichzelf overtuigen.

De psycholoog die Piet uit zijn burn-out probeert te halen, gaat hem niet overtuigen door een enthousiast verhaal tegen Piet aan te houden wat hij allemaal moet doen om positiever in het leven te staan!

Nee, de psycholoog zal Piet vragen hoe het gekomen is dat hij in deze situatie is beland. En zal vragen hoe zijn leven hiervoor eruit zag. En wat de effecten zijn van zijn huidige klachten. En zal vragen wat hij graag zou willen bereiken. En de laatste vraag: ‘Hoe zouden we daarin de eerste stappen kunnen zetten?’ zal leiden tot actie.

En in de verkoop gaat het niet anders. Het gaat om MET INTERESSE de juiste vragen te stellen. Met échte interesse in de wereld van de klant komen. Hoe meer je daarin het juiste beeld hebt, hoe meer je jouw advies daarop kunt aansluiten.

De beste eigenschappen van succesvolle mensen die kunnen overtuigen zijn: luisteren, verbinding maken en tevredenheid bieden. Wil je hier meer over weten? Neem gerust eens contact met ons op.

Share This