Een paar weken geleden kreeg mijn zoon zijn diploma uitgereikt. Een mooi moment.
Leuk om te zien dat de directeur van de school die het diploma uitreikte een leraar is die ik op de middelbare school heb gehad. Dat is al wat jaren geleden. 

Tijdens zijn toespraak vertelde hij onder andere dat hij het leuk zou vinden om nog eens wat te horen van deze (oud)leerlingen. En dat meende hij oprecht. Na een aantal intensieve jaren waarin de leerlingen gegroeid en gevormd zijn, is het leuk om te zien en te horen wat er van deze kids ‘terecht’ is gekomen. Een mooi verhaal met een mooie boodschap.

Een paar uur later kwam ik de directeur (mijn oud leraar) tegen en we raakte aan de praat. Ik stelde hem een paar vragen over het afgelopen jaar, zijn loopbaan, zijn passie voor het vak, wat hij heeft zien veranderen in het schoolvak en waar hij het meest trots op is.
Na een half uur nam hij afscheid om naar huis te gaan.

2 seconden later vroeg ik mij af. Maar als hij graag zou wil weten waar oud-leerlingen ‘terecht’ komen, waarom vraagt hij mij het niet. Of verwacht hij dat ik het zelf zou vertellen.

Download HIER de whitepaper ‘In 5 concrete stappen van prospect naar klant!'

Interessante vraagstelling.

Als hij het echt zou willen weten (wat hij eerder zei) zou hij het wel vragen denk ik. Of is hij in de basis niet geïnteresseerd waar oud-leerlingen ‘terecht’ komen. Dan zou zijn verhaal niet kloppen. Huhh!
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij met zijn gedachten er niet bij was of dat hij gewoon op dat moment niet geïnteresseerd was in mijn verhaal of dat hij weg wilde. Volop gedachtes en aannames.

Luisteren. Dat is ook een moeilijk onderwerp. Wanneer ben je geïnteresseerd en wanneer ben je nieuwsgierig? Maar ook durf je vragen te stellen?

Dit onderwerp komt ook ter sprake in onze sales training. Of het nu gaat om verkopen aan bestaande klanten of bij koude acquisitie. Luisteren blijft onlosmakelijk verbonden aan het succes en de echte connectie te maken met jouw klant.
Maar wanneer is het interesse en wanneer wordt het te nieuwsgierig? Zeker! Essentiële aspecten in het communicatie vak.
Aspecten, net zoals humor, waar je vreselijk de mist mee in kunt gaan.

Ben jij een actieve luisteraar?

Natuurlijk. Hier ga je volmondig JA op zeggen! Top. Goed bezig! Loop eens door onderstaande vragen en beantwoordt ze eens op eerlijkheid. Doe maar even in je gedachten. Haha.
• Onderbreek je weleens mensen die aan het woord zijn?
• Gaan jouw gedachtes weleens een andere kant op tijdens een gesprek?
• Denk je wel eens…O hij gaat dat zeggen, laat ik vast voorsorteren met een mooi antwoord.
En! Ben je nog steeds die kanjer die actief luistert?

Hoe wordt je een actieve luisteraar?

Om dit verder te ontwikkelen zijn twee aspecten van cruciaal belang. Het eerste is om geduld te bewaren. Blijf in het moment van het gesprek, en doe iets met de informatie die je krijgt. Vraag door en vat samen. Maar ga niet vanaf minuut 1 met de order vraag of order focus het gesprek in. Die komt vanzelf.
De tweede is oprechte interesse. Heb ik eerder over geschreven. Lees maar eens: Goed luisteren is het allerbelangrijkste! Of toch niet?
Mooi onderwerp wat schurkt tegen nieuwsgierigheid. Stel goede oprechte interesse vragen. Koers op groei, ontwikkeling en wat nog beter kan. Niet op problemen!

Bedankt voor het luisteren! Huhh! Lezen!

Staat nieuwe klanten werven ook bij jou op de agenda? Bel gerust (0252-221214) of stuur een bericht om eens te sparren hoe je dat met meer effect kunt doen of wat de mogelijkheden zijn acquisitie uitbesteden.

Share This