Een interessant vraagstuk. Ja inderdaad. Hoe maak je van telefonische acquisitie een feest voor jouw medewerkers of misschien wel voor jezelf?

Want voor velen is telefonische acquisitie (of koude acquisitie) niet hun meest favoriete hobby. De meeste lopen er snel van weg. Er zijn er maar een paar die echt constructief een aantal dagdelen blokken voor telefonische acquisitie.

Maar hoe zorg je ervoor als sales manager of als verkoopleider dat jouw sales team deze koude acquisitie op pakt en er ook daadwerkelijk resultaten mee boekt?

Moet je ze daarvoor naar een sales cursus sturen om er voor te zorgen dat ze juiste vaardigheden krijgen om telefonische acquisitie goed op te kunnen pakken?
Moet je ze een bonus geven op gerealiseerde new business?
Of moet je ze verplichten minimaal 2 dagdelen telefonische acquisitie te doen?
Of heb je de moet opgegeven en ga je koude acquisitie uit besteden aan een telemarketingbureau?

Genoeg opties. Maar waar begin je?

Begin als eerste om helderheid te geven in doelstellingen en resultaat en hoe zich dat vertaalt in verkoop binnendienst activiteiten en buitendienst activiteiten. Let daarbij ook op de focus op bestaande en nieuwe klanten. Maak op basis van het gewenste resultaat afspraken hoeveel dagdelen telefonische acquisitie nodig is om te komen aan afspraken met nieuwe afspraken en uiteindelijk omzet bij nieuwe klanten. Het gaat om helderheid. Probeer hier te werken naar een mix van aandacht voor bestaande en nieuwe klanten.

Stimuleer bij telefonische acquisitie de inzet en het resultaat. Maak afspraken en targets. En denk niet direct in bonussen o.i.d.. Maar kijk juist naar aandacht en in het zonnetje zetten. En leer van elkaar.

En als laatste. Maak de energie die in telefonische acquisitie wordt gestoken inzichtelijk en transparant. En bespreek op gezette tijden op welke gebieden er geoptimaliseerd kan worden. Dat kan zijn op basis van de doelgroepkeuze en de daarop gerichte communicatie. Of misschien wel het omgaan en voorkomen van bezwaren.
In veel gevallen kan het ontwikkelen van vaardigheden door middel van een goede en gerichte sales cursus concrete handvatten bieden om het resultaat sterk te verhogen.

Als sales manager kun je er ook voor kiezen om zelf een sales cursus te gaan volgen gericht op acquisitie zodat je de kennis en vaardigheden 1 op 1 op de werkvloer kunt overdragen.

Bel gerust met ons om te sparren over de mogelijkheden. We hebben veel organisaties, afdelingen en medewerkers getraind in het acquisitie vak.

Ons telefoonnummer is 0252-221214. Je kunt natuurlijk ook een berichtje sturen naar onze acquisitie specialisten.

Share This