Een regelmatig terugkerende vraag in onze training telefonische acquisitie. ‘Hoe selecteer je eenvoudig leads via LinkedIn, waarmee je telefonisch contact kan opnemen?’
Er zijn heel veel manieren om leads te selecteren voor koude acquisitie. Je kunt adressenbestanden kopen, je kunt een betaalde licentie nemen van LinkedIn, maar je kunt het ook dus via de gratis versie van LinkedIn.
Via deze ‘gratis’ versie van LinkedIn kun je heel eenvoudig leads selecteren. Leads die je kunt filteren op regio, functie en sector/branche. Onderstaand laat ik je zien op welke manier je dit kunt doen. Een mooie en handige manier om een selectie te maken en direct mee aan de slag te gaan voor jouw koude acquisitie.
Voor deze selectie heb je dus geen betaalde licentie van LinkedIn nodig, zoals Sales Navigator.
Stap 1: Selecteer functie titel
Rechts op de afbeelding zie je de zoekbalk waar je de functietitel kunt invoeren van de door jou gewenste functionarissen. In dit voorbeeld gaan we uit van leads met de functie titel HR manager. Je kunt ook kiezen voor andere functionarissen, zoals Facilitair Manager, CFO, Manager Operations, etc.
Je voert de functietitel in, en daarna geef je een enter. Als het goed is krijg je aardig wat zoekresultaten.
Probeer zelf maar eens uit wat het effect is als je bijvoorbeeld HR directeur invoert of HR director. Je kunt alles invoeren van Sustainability Manager, MVO Manager, Inkoop, Inkoper, buyer tot aan marketing manager.


Stap 2: Maak een keuze People of Blogs
Wil je een lijst van interessante leads met de functie titel HR Manager dan kies je voor ‘People’. Wil je relevante blogs lezen van HR managers dan kies je ‘Blogs’.
Omdat we een lijst willen hebben van interessante contactpersonen dan kiezen we dus in dit geval voor ‘People’.
PS: mocht je een keer willen experimenteren. Zoeken op Blogs kan ook veel opleveren. Mooie blogs waar mogelijk een verkoopkans in zit of juist een blog waarop je kunt reageren.
Stap 3: Selecteer regio
In stap 3 bepalen we de regio of land. Je kunt hier redelijk specifiek 1 of meerdere regio’s aanvinken/aanvoeren. Je kunt op landenniveau keuzes maken, maar ook op provincies en steden. Door de zoekbalk te gebruiken kun je landen/steden/etc invoeren en dan komt de keuze boven.
Het is belangrijk om in de eerste fase de leadlijst beperkt te houden om goede focus te blijven houden. Je kunt met een lijst van honderden leads beginnen, maar dan weet je nooit waar je moet beginnen. Houd dus de lijst compact, zodat je gericht aan de slag kunt.



Stap 4: Keuze van branche en sector
Stap 4 geeft je de mogelijkheid om een HR manager te kiezen in een specifieke sector of branche.
Via All Filters kun je als je naar beneden scrollt een sector of branche aangeven. Je kunt kiezen uit de sectoren die genoemd zijn of je kunt zelf een branche kiezen.
In deze keuze kun je meerdere branches en sectoren selecteren en aanvinken. In dit voorbeeld heb ik Wholesale (Groothandel) in gevoerd. De selectie wordt getoond. Door deze aan te vinken neemt LinkedIn dit mee in de resultaten.
Als je nu Show Results aanklikt dan krijg je de selectie te zien. In dit voorbeeld krijg je dus een lijst van alle HR managers, in Regio Nederland die werkzaam zijn in de sector Groothandel.
Je kunt dus aan de hand van dit stappenplan heel eenvoudig leads selecteren. De tweede stap is dus de telefoon pakken en gaan bellen.
Heb je geen zin om dit zelf te gaan doen, je kunt ook telefonische acquisitie uitbesteden.