Koude acquisitie tips

Wil je meer rendement met jouw telefonische en koude acquisitie? En daarmee jouw verkoopinspanningen een belangrijke boost geven? Hieronder een aantal direct toepasbare koude acquisitie tips.

Koude acquisitie tips die je direct in de praktijk kan brengen. Probeer ze te vertalen naar jouw business en toe te passen.

Realistische doelstellingen voor koude acquisitie

Zorg dat je vooraf jouw doelstellingen helder hebt, waarbij het kan gaan om de afspraken en de deals die je wilt maken. Maar ook de opbouw van de salespipeline met interessante toekomstige klanten. Denk ook aan inschrijvingen voor nieuwsbrieven en mailadressen. Zorg voor een goede en duidelijke informatiemail met een link naar een pagina van jouw website. Bedenk vooraf wat je wilt weten van jouw klant, zodat je goed kan kwalificeren.

koude acquisitie tipsWie? Doelgroep en contactpersonen

  • Essentieel is de doelgroepkeuze. Overdenk dit goed. Zorg dat je minimaal twee verschillende klantgroepen kiest om te evalueren en te analyseren welke groep het beste scoort.
  • Zorg voor verdieping in het klantenbestand door de waarom-vraag te beantwoorden. Op welke manier kan deze groep de aansluiting maken met jouw product en dienst.
  • Wie neemt de beslissing en wie wordt betrokken bij de beslissing. Zorg dat je jouw DMU helder hebt.
  • Wat is de beste tijd en wat zijn de beste dagen om de DMU te bereiken.
  • Wat is de rol van de gatekeeper en hoe ga je daarmee om.

 

De unieke sales pitch. Jouw handleiding voor het gesprek

Een goede sales pitch maakt de juiste aansluiting met jouw toekomstige klant. De sales pitch laat zien dat je weet waar jouw contactpersoon dag in dag uit mee bezig is (binnen de bedrijfsdoelstellingen). De pitch maakt helder dat jij jouw contactpersoon en zijn of haar markt en uitdagingen heel goed begrijpt. Een essentiële stap is hiermee gezet. Zorg voor het snel opstarten van de dialoog. Jij zorgt voor het juist levellen en de goede sfeer. Laat zien dat je weet waar je over praat. Zorg dat je de deskundige ben. Stem en woordkeuze is daarin belangrijk. Werk de sales pitch uit. Je hebt namelijk de volledige aandacht nodig om goed te luisteren. Neem de gesprekken op. En analyseer. Laat collega’s meeluisteren en sta open voor tips.

Ken je klant

Misschien wel een van de belangrijkste koude acquisitie tips.

  • Verdiep je goed in de klant en klantgroepen.
  • Welke ontwikkelingen en trends zijn waarneembaar.
  • Wie is de klant achter jouw klant en hoe zorgt jouw klant voor een unieke aansluiting.
  • Rabobank Cijfers en Trends geeft interessante en complete brancherapporten uit waarin belangrijke informatie is opgenomen waar je iets mee kunt.
  • Bekijk de website van de klant (missie en visie).
  • Via Google kun je relevante informatie boven halen.
  • LinkedIn helpt je om jouw contactpersonen boven te halen.

Vuur en motivatie

  • Realiseer je heel goed dat jij het verschil maakt.
  • Wat je geeft krijg je terug.
  • Zorg voor een goede en rustige omgeving en kies je juiste hulpmiddelen, zoals een headset.
  • Ga door. En stop niet na 2 of 3 belletjes. Dus zorg dat je koffie hebt gehaald en dat je om 09:00 uur klaar bent om te bellen.
  • Sluit positief af. Dat is de energie voor het volgende gesprek.

Meetbaar maken van de interesse van jouw klant

  • Dat kun je doen door actief reacties van klanten boven te krijgen, die dit gevoel geven.
  • Maak het nog meer meetbaar door bijvoorbeeld landingspages te maken en te bekijken of jouw klant daarop kijkt.
  • Door het uitbreiden met een mailcampagne of lead nurturing campagne kun je jouw klant meenemen in het aankoopproces.
  • Zorg dat je elk gesprek blijft opvolgen (telefonisch, per mail, etc.).

Jouw koude acquisitie nog verder verbeteren?

Ik hoop dat je iets aan deze koude acquisitie tips hebt. Wil je jouw koude acquisitie nog verder verbeteren en optimaliseren? In onze koude acquisitie training geven we je de juiste handvatten en handreikingen. We ontwikkelen vaardigheden die ervoor zorgen dat je maximaal rendement maakt.
Wil je bespreken en bekijken of koude acquisitie uitbesteden een optie is? Bel 0252-221214 of neem contact op.

Share This