Veel klanten vragen ons weleens: ‘kun je verkopen leren?’ Met name omdat wordt gerefereerd aan ervaren verkopers die al jaren het verkoop ‘met gemak’ uitvoeren. ‘Bij hem zit het verkopen in het bloed’. Is het verkoopvak wel te leren?

Voor veel andere disciplines zoals human resources, marketing, communicatie en finance zijn er voldoende opleidingen. Voor het verkoopvak is dat beperkt. Natuurlijk zijn er wel een aantal cursussen, commerciële trainingen en een goede verkooptraining te vinden.

Wat moet een verkoper of verkoopster eigenlijk kunnen? Drie elementaire kernaspecten, namelijk:

  • Toon echte interesse (oprecht) in je gesprekspartner, luister ook echt en duik in zijn leefwereld (wees nieuwsgierig);
  • Stel in dit verband dus ook goede, relevante en kritische vragen die ervoor zorgen dat je je gesprekspartner uitdaagt om te reageren. En daarmee een vervolgstap wil maken met jou;
  • Bouw het gesprek op aan de hand van de klantbehoeften en richt je op de voor de klant gewenste procesverbetering en oplossing én laat jouw USP’s (unieke verkooppunten) lekker thuis.

Drie mooie uitgangspunten voor de eerste grondbeginselen in de verkoop.

Natuurlijk geldt ook hier: doen, trainen, doorzetten, evalueren. Discipline, gedegen vastlegging van klantgegevens, planning en focus zijn daarbij essentieel. En laat je niet afleiden door andere zaken.

Acquisitie is een vak. Verslapping met je direct.

Share This