Het gebruik van social media groeit nog steeds. Niet alleen consumenten oriënteren zich voor de volgende aankoop via social media. Ook zakelijk komen relaties steeds vaker tot stand via digitale ontmoetingen. Het zorgt voor verbindingskracht in de verschillende fasen van het verkoopproces.
Al jaren discussiëren we over de rol van marketing en sales in het verkoopproces. Nog niet zo heel lang geleden waren ‘het persoonlijke verkoopgesprek’ en ‘de brochure’ de meest krachtige manieren om de prospect met argumenten te overtuigen dat jouw product of dienst de beste was; met conversie als gevolg. Met de komst van internet veranderde dit. Prospects ging je online ondersteunen in hun informatiebehoefte via websites met klantverhalen, video’s, whitepapers en E-books over thema’s die ze boeiden. Nieuwsbrieven werden geïntroduceerd om de ‘connected customer’ te overtuigen en te binden. Vervolgens voltrok zich de snelle opkomst van social media. Dit betekende weer een verandering: de ‘connected customer’ ging op een andere manier communiceren.
Vandaag de dag word social media gebruikt om zakelijk contacten gemakkelijk aan te gaan én te wegen. Daarnaast wordt de prospect niet alleen meer beïnvloed door de (waardevolle) informatie van merken en organisaties zelf, maar ook door contact met en informatie van andere klanten en experts uit de branche. Het persoonlijke verkoopgesprek heeft zijn kracht niet verloren, maar met de komst van nieuwe media is er een heel nieuw scala aan communicatiemiddelen ontstaan om sneller en beter interessante leads te ontdekken, te beïnvloeden en te converteren.
Door middel van LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+ en weblogs zorgen we voor realtime beïnvloeding, overtuiging en interactie tijdens het verkoopproces. Het is de combinatie van alle media die zorgt voor succes.
Kortom, social media is onmisbaar!