Natuurlijk weten we als goede verkoper of communicator dat we weleens een stilte moeten laten vallen. We weten dat als je wat ruimte geeft de klant je meer gaat vertellen. Wamt hoe meer de klant praat hoe meer informatie we krijgen waarop we kunnen reageren of liever nog doorvragen. Maar passen we het ook wel toe tijdens onze koude- of telefonische acquisitie? Of blijven we door tetteren als een kip zonder kop. Luisteren en de kracht van stilte is een veel voorkomend onderwerp in onze acquisitie trainingen.

Wees bewust van de kracht van een stilte en je zult merken dat je meer kwalitatieve gesprekken gaat hebben.
Wacht bewust even voor dat je antwoordt en je zult ervaren dat dit grote voordelen oplevert. Ik zal er hieronder een paar noemen.

Door direct te reageren bestaat de kans dat een klant niet het hele verhaal vertelt. Hij is bijvoorbeeld zijn gedachten op rijtje aan het zetten en aan het nadenken over zijn verhaal. Onderbreek je dit dan zal jouw klant zijn verhaal niet kunnen vertellen en essentiële zaken niet worden uitgesproken en daardoor gemist worden. Je kunt beter maar luisteren en daarop doorvragen zodat je ook achter de echte antwoorden kan komen. We zijn gauw geneigd om zelf het antwoord te geven. Om maar te laten zien dat je heel veel weet. En door dit te doen, ben je eigenlijk het gesprek aan het vernietigen. Het is een kleine moeite om even aandachtig te luisteren. Ik vergelijk het altijd met de aanpak van een organisatie adviseur of een psycholoog. Beiden zullen nooit in het gesprek een advies of een oplossing op tafel leggen. Nee, ze zullen eerst vragen en doorvragen om uiteindelijk te komen tot een goed advies. Hoe eerder je met een antwoord of oplossing komt hoe eerder jouw klant het gesprek niet zal waarderen. En zo is het bij elk gesprek; aan tafel, aan de telefoon bij jouw leadgeneratie bijvoorbeeld. Overal.

Ben je echt aandachtig aan het luisteren dan is het onmogelijk direct te reageren. Met andere woorden als je direct reageert op een klantreactie geef je eigenlijk aan jouw klant aan dat je niet luistert. Niet erg handig. Als je bezig bent om zijn vertrouwen te winnen.

Op welke manieren kun je dit toepassen?
Het is op eenvoudige manier direct toe te passen in jouw telefonische acquisitie, leadgeneratie en persoonlijk verkoopgesprek. Maar ook in de vergaderingen bij jou op kantoor of in gesprekken met vrienden en vriendinnen.

Geef jouw luisterkracht maar eens een slinger en breng het vandaag nog in de praktijk. Of je thuis bent of op kantoor. Jij maakt het verschil.

In onze acquisitie trainingen besteden we hier veel aandacht aan. Hoe meer jij regisseert met goede vragen en de vaardigheid ontwikkelt om goed tussen de regeltjes te luisteren, dan ga jij in elke gesprek verder komen.

Share This