Laat ik als eerste beginnen dat de gatekeeper (of wel de secretaresse of receptioniste) de persoon is die je het meeste aan de telefoon hebt tijdens het telefonische acquisitie proces, maar juist ook als je daarna gaat samenwerken met deze klant.
Dus! Ga dan niet in de eerste contacten met de gatekeeper het heel erg lastig en vervelend maken voor deze persoon. In de meeste gevallen heeft deze meneer of mevrouw een taak meegekregen van de directie of collega’s en dat is het afwegen van de noodzaak van elk binnenkomend telefoontje. Wel of niet doorverbinden. En als jij die dag begin om een paar uur lekker telefonische acquisitie te gaan doen, dan wil je ook graag met jouw juiste contactpersoon spreken. En niet tegengehouden worden.
Wat doe je in zo geval?
In de meeste gevallen is de vraag van de gatekeeper aan jou: ‘Waar gaat het over?’ Ga dan niet een groot verhaal houden, maar houdt het kort: ‘ Het gaat over bijvoorbeeld marketingcommunicatie!. En daarop volgend ga je direct door en geef je de gatekeeper een argument mee om het intern te verkopen. En dat is: En ik zou graag HEEL KORT met de heer Jansen daarover willen spreken! En dan de afleidingsvraag: Kun je zo zien wanneer dat in de agenda van meneer Jansen past?
Daarmee heb je antwoord gegeven, een argument om intern te gebruiken en de vervolgstap gepland.
Heb je meer vragen die je tegen komt tijdens jouw telefonische acquisitie? Neem gerust contact met ons op telefoonnummer 0252-221214 of via contact.