Ik heb het daar helemaal mee eens. Als je deze mening maar blijft verkondigen dan ga je er in geloven. En dus is het voor jou zo en niet anders.
Het is ook best een drempel om de telefoon in de hand te nemen, één of twee dagdelen per week te plannen om actief telefonische acquisitie te doen, het leuk te vinden, een goede structuur en gesprekstechniek te ontwikkelen en als klap op de vuurpijl er ook succes mee te boeken. Als je in de gelukkige omstandigheid bent dat klanten vanzelf naar je toekomen met ingevulde en ondertekende orderbonnen moet je niet verder lezen, maar schrijf je in bij de Speakersacademy, om lezingen te verzorgen.
Voor degene die wel graag toekomstige klanten aan hun organisatie willen binden, zou ik willen vragen op welke manier zij hun hobby’s of sport uitoefenen. Volgens mij geldt hiervoor trainen en discipline en uiteraard het willen. Misschien geldt dit ook wel voor telefonische acquisitie? Iedereen kan het, je moet het wel willen. Dus discipline, structuur en trainen.
Jullie zullen denken, mooi praten; maar telefonische acquisitie levert niets op. Eens, als je telefonisch een boorplatform probeert te verkopen dan ga ik met je mee. Best lastig, daar ben je wel even mee bezig.
Daarom de tip om je doelen breder en helder te stellen.
Bij de selectie van jouw klantenbestand maak je al een bewuste keuze. Je stelt eigenlijk dat dit bestand van koude adressen binnen nu en een bepaalde termijn klanten van je gaan worden. Dat betekent dat zodra je de eerste contacten gaat leggen, dit fundamentele stappen zijn in de communicatie, klik en samenwerking. Jouw verhaal moet dus aansluiten op de (toekomstige) wensen van jouw toekomstige klant. Je moet dus een ijzersterke sales pitch hebben. Begin nu niet over jezelf en over jouw bedrijf en waarin je onderscheid. Want dat kan iedereen zeggen. Je moet in het denkpatroon van jouw toekomstige klant komen. JIJ maakt het verschil.
En als JIJ het verschil maakt dan ligt de klantinformatie voor het oprapen. Door middel van de juiste vragen kun je de klant kwalificeren op behoefte, budget en timing. Waardevolle informatie die een glimlach op je gezicht tovert. Gaan we er wel vanuit dat je met de juiste beslisser praat.
Ik zal niet te ver in detail treden. Maar zou het niet prachtig zijn om te weten wanneer deze toekomstige klant voor jou in de markt is (volgende maand of na de zomer) en waarom hij voor jou in de markt is. En dat hij op basis van jouw verhaal enthousiast is?
Dat is sales (eigenlijk advies geven) van dit moment. Niet leuren, drukken of pushen. Maar in gesprek komen met jouw toekomstige klant, een lekkere klik maken, de juiste vragen stellen en nog beter de juiste informatie krijgen. En concreet afspraken maken met elkaar.
Mag ik de drempel van telefonische acquisitie voor je wegnemen?