Nog even kort de uitleg van inbound leads. Dat zijn leads die ‘zelf’ contact met je opnemen vanuit jouw website, whitepaper die ze hebben gedownloaded, advertenties op google, Facebook etc. Maar bijvoorbeeld ook referentie klanten.
Krijg je zo’n lead binnen (bijvoorbeeld via de telefoon of in jouw mailbox) dan kun je dat prima opvolgen met telemarketing. Zorg dat je kort op de bal blijft zitten. Laat er dus geen dagen aan voorbij gaan. Maar neem snel telefonisch contact. Ja inderdaad, telefonisch. Het is de manier om meer te weten te komen van jouw toekomstige klant. Het is de gelegenheid om de juiste emotie te voelen en er in te leggen. Je kunt ook meer kwalificeren. De manier om jouw klant mee te nemen naar een volgende stap.
Let goed op de doelgroep. Niet iedereen is op voorhand in de markt. Zo is een student die jouw whitepaper heeft gedownload misschien niet de eerste target. Tenzij hij of zij een opdracht heeft om een leveranciersinventarisatie te doen voor een tender die binnenkort wordt uitgeschreven. Ga dus in jouw opvolgende telemarketing niet direct te snel in de keuze wie wel en wie niet.
In de telemarketing opvolging van jouw binnengekomen lead is het belangrijk om er achter te komen in welke fase van het aankoopproces jouw toekomstige klant zich bevindt. Op deze manier kun jij gericht de volgende stap zetten. Het gaat immers om effectiviteit. Dus kortweg: volg elke binnenkomende lead zo snel mogelijk op. En het liefst telefonisch. Zorg voor snelle opvolging binnen een paar uur.
Hoe gaan we deze inbound lead opvolgen?
Nu we de mindset voor deze telemarketing helder hebben is het belang om eens te kijken hoe je zo’n lead dan het beste kan opvolgen. Hoe ga je het gesprek aan en wat ga je vragen en zeggen.
Belangrijk is om zo snel mogelijk achter de reden te komen. Je kan bijvoorbeeld de vraag stellen: ‘Wat is precies de reden van de download?’
En: ‘Wat doen jullie voor activiteiten waarom dat belangrijk is?’ of ‘In hoeverre sluit de informatie aan bij jouw vraagstelling?’
Als je goed kijkt naar deze vragen, dan kom je er achter dat het niet verkoop gerichte vragen zijn, maar juist interesse vragen om de behoeften van jouw toekomstige klant helder te krijgen.
Je probeert de vraagstelling daarmee helder te krijgen, maar juist ook een persoonlijke band te creëren.
Door deze aanpak heb je het aankoopproces inzichtelijk en misschien wel kunnen versnellen. En het unieke van jouw eigen organisatie neergezet.
In ieder geval heb je door deze telemarketing aanpak meer effect en resultaat geboekt.
Wil je meer weten over onze telemarketing activiteiten, zowel inbound als outbound, neem gerust contact met ons op. Of bel 0252-221214. Onze adviseurs staan je graag te woord.