Ben je op zoek naar tips om meer resultaat uit jouw telemarketing en/of verkoopinspanningen te halen? Lees hieronder de diverse telemarketing tips die je kunt toepassen.

Telemarketing tips

Hieronder lees je diverse telemarketing tips die je kunt toepassen. Lees ze goed door en maak ze eigen.

Bepaal vooraf jouw telemarketing doelstellingen

Telemarketing tipsBedenk tijdig jouw doelstellingen, zoals het aantal afspraken en/of deals wat je wilt bereiken. Richt je daarbij niet alleen op deze concrete zaken maar ook op de opbouw van de verkoop pijplijn. Secundaire doelen zoals mailadressen die je kunt gebruiken voor jouw mailcampagne of nieuwsbrieven kunnen ook mooie aanvullende resultaten zijn. Een mail met relevante informatie over jouw bedrijf, product of dienst zijn essentiële zaken die je kunt voorbereiden. Een link naar jouw website of landingspage kan zorgen voor het meten van de interesse.
– Welke informatie over jouw klant wil je boven halen om te kunnen kwalificeren (aankoopfase, budget en timing bijvoorbeeld).
– Wat is jouw targetgroep en wie neemt de beslissing?

Hier begint de eerste belangrijke keuze. Welke klantgroep wil je aan je binden. Kies bij jouw telemarketing activiteiten bij voorkeur minimaal 2 doelgroepen in de beginfase om het resultaat te meten en te kunnen vergelijken. Welke personen en functionarissen zijn de beïnvloeders en wie nemen uiteindelijk de beslissing. Zorg dat je dit bij elke klant goed bovenhaalt. En wat zijn de beste momenten en tijden om jouw contactpersonen te spreken. Heb je te maken met gatekeepers? Bedenk vooraf een goed verhaal hoe je hier mee omgaat. Overdenk de rol van de gatekeeper en ontwikkel een goede strategie.

Ontwikkel een sales pitch die hout snijdt

– Een goede sales pitch maakt de juiste match met jouw toekomstige klant.
– De inhoud van de pitch laat zien dat je heel goed weet waar jouw contactpersoon mee bezig is, wat zijn uitdagingen zijn en waar ontwikkelingen liggen.
– Jij bepaalt het succes van het telemarketing gesprek. Zorg dus snel voor een prettige sfeer. Jij bepaalt dit, niet de ander.
– Jij bent de autoriteit, de deskundige. Zorg dus dat de ander dat ook vindt. Naast woordkeuze is stem een belangrijke factor.
– Een goed uitgewerkte sales pitch zorgt dat je aandacht kunt geven aan jouw klant.
– Laat collega’s mee luisteren en analyseer de gesprekken met elkaar. En sta open voor op- en aanmerkingen.

Weet, droom en ken je klant

Misschien wel de belangrijkste als het gaat om de telemarketing tips.
– Vooraf een goede analyse van jouw klantgroep en de klant daarbinnen is essentieel.
– Begrijp de ontwikkelingen en trends die zij tegenkomen in de markt.
– Verplaats je bijvoorbeeld in de klant door te bedenken wie de klant is van jouw klant.
– Een leuke bron is bijvoorbeeld Rabobank Cijfers en Trends. Mooie brancherapporten waar je interessante informatie vandaan kan halen. Dat geldt overigens ook voor de website van de klant. Visie en missie geven mooie aansluitingen naar jouw verhaal.
– Ook via de zoekmachine van Google haal je goede en relevante info boven.
– Voor informatie over contactpersonen en DMU kun je bijvoorbeeld gebruik maken van LinkedIn.

Jij bepaalt

– Wees ervan overtuigd dat jij het verschil maakt. Jij bepaalt het succes.Telemarketing tips b2b
– Dat wat je zegt of laat merken krijg je terug.
– Een goede prettige werkplek in een rustige omgeving kunnen je helpen om geconcentreerd te luisteren en te bellen.
– Een headset en een goede CRM (voor wat betreft een CRM hebben wij goede ervaringen met Salesforce) kunnen je daarbij extra helpen.
– Hou vol. Laat je niet afleiden door een kop koffie extra te halen of mail te behandelen. Sluit je mail dus af en neem een thermoskan koffie of thee mee.
– Door elk gesprek positief af te sluiten begin je elk nieuw gesprek met diezelfde positieve energie.
– Bepaal de interesse van jouw klant door te meten. Je kunt het meetbaar maken door goede kwalificatievragen te stellen en die door andere vragen en antwoorden te laten bevestigen. Budget vragen bijvoorbeeld.
– Ook landingspages die je gebruikt als link in een info mail kunnen je daarbij helpen. Je kunt zien of jouw prospect de link heeft aangeblikt, heeft door geklikt en hoe lang hij heeft gekeken.
– Als je jouw telemarketing inspanningen verrijkt met een e-mail campagne of een lead nurturing opvolging dan kun je jouw klant verder mee nemen in het proces van aankoop.
– Follow up van elk gesprek met jouw contactpersoon is cruciaal. Doe jij het niet, doet je concurrent dit wel.

Wil je jouw telemarketing inspanningen verder optimaliseren?

Wil je concrete vervolgstappen zetten met jouw telemarketing? In de training telemarketing gaan we dieper in op het realiseren van een hoger en kwalitatiever rendement. Handvatten, telemarketing tips en het ontwikkelen van vaardigheden zorgen daarvoor. Wil je eens bespreken of telemarketing uitbesteden ook interessant voor jou kan zijn. Bel 0252-221214 of neem contact op.

Share This