De verwachting is dat vanaf mei 2018 de nieuwe wet van kracht wordt waarin gezegd wordt dat bedrijfsgegevens worden gezien als persoonsgegevens en dat je niet zomaar contact mag opnemen.
In hoeverre heeft dit impact op koude acquisitie?
De nieuwe wetgeving houdt in dat mailadressen en directe doorkiesnummers onder de noemer van persoonsgegevens vallen. En dat je dit dus alleen mag gebruiken als de persoon daarvoor toestemming heeft gegeven. Een algemeen nummer van het bedrijf is geen persoonsgegeven en mag je dus wel gebruiken!
Een mailadres of direct doorkiesnummer mag je ook nog wel gebruiken mits iemand hier in een eerder contact toestemming voor heeft gegeven.
Met andere woorden: koude acquisitie blijft gewoon mogelijk om met nieuwe prospects in contact te komen. En dat je niet onrechtmatig gebruik mag maken van persoonsgegevens is niets nieuws, dat was al zo.
Koude acquisitie is meer dan alleen bellen
Het komt er bij koude acquisitie nog meer op aan om je plan helder en goed doordacht te hebben. Er komen andere instrumenten bij die je daarbij kunnen helpen.
Goede vindbaarheid op de juiste zoekwoorden (SEO), maar ook effectieve ad-campagnes (SEA en o.a. Facebook) en een goede online marketingstrategie. En in de rijtje past ook Social Selling via o.a. LinkedIn.
Koude acquisitie is vandaag niet alleen maar bellen, maar juist op meerdere niveaus jouw toekomstige klant bereiken, aanspreken en meenemen.
Bij Sense for Sales zetten wij deze instrumenten regelmatig in voor onze klanten. Benieuwd hoe dat werkt voor jou en jouw organisatie? Neem gerust eens contact op!