2 normale knikkers verkopen voor 40 euro? Geloof jij dat? Of geloof jij dat niet? Daar trapt toch niemand in. Wie koopt van een onbekende 2 normale knikkers en betaalt daar 40 euro voor? 

En toch kan het! Ik zal het proberen uit te leggen…

Het was een uitzending van MindF*ck, waarin Victor Mids dit onderwerp besprak en uitlegde hoe het in elkaar steekt.

Victor sprak in de Koopgoot van Rotterdam diverse mensen aan. Zijn doel was om 2 hele normale knikkers te verkopen voor 40 euro. Aan de hand van deze uitzending zal ik deze verkooptechnieken en -vaardigheden uitleggen. Ok, misschien wat overdreven en overtrokken. Echter, er zitten zeker aspecten in waar je zeker iets mee kunt. 

Ok, wat gebeurde er?

Victor sprak een mevrouw aan en hij stelde zich voor met zijn naam. Hij stelde zich niet alleen voor, hij had ook een ‘echte en gemeende’ glimlach op zijn gezicht. De mevrouw reageerde op het voorstellen en stelde zich ook voor. ‘Ik ben Els!’. Wat leuk, zegt Victor, mijn moeder heet ook Els. Els reageerde blij verrast terug en haar glimlach werd veel uitbundiger. ‘O, wat leuk en toevallig!’

Download HIER de whitepaper ‘In 5 concrete stappen van prospect naar klant!'

Wat gebeurt hier? Door zelf op iemand af te stappen (extrovert) en gemeend en enthousiast iemand aan te spreken met een bepaalde herkenning ‘Els’ geeft heel veel vertrouwen. Ongemerkt maakt Victor de afstand die eerst heel groot is, nu heel klein. Sterker nog, de herkenning is zelfs omgezet in een bepaalde empathie.

Daaropvolgend gooit Victor de emotie erin…
Victor vertelt aan Els, dat hij vanuit de erfenis van zijn opa 6 knikkers heeft gekregen. En vanmorgen heeft hij van deze 6 knikkers al 4 knikkers verkocht. Hij heeft er nog 2 over (schaarste). En deze 2 knikkers wil hij graag verkopen aan Els. Els voelt zich helemaal vereerd.

Wat gebeurt hier? Door zijn verhaal (emotie) creëert hij nog meer empathie bij Els. En door de informatie dat hij er nog maar 2 over heeft, creëert hij schaarste. Met andere woorden, het is dus een hele eer om deze knikkers te kopen.

Victor vertelt aan Els dat hij ze graag aan haar wil verkopen voor 40 euro. Bij Els is er zoveel gebeurd dat deze 40 euro in schril contrast staat tot het verhaal en de aansluiting (erkenning en herkenning) die Victor bij haar heeft gemaakt.

Els wordt enthousiast en pakt haar portemonnee. Op dat moment zegt Victor dat hij voor 10 euro extra levenslange garantie geeft op de aankoop van deze twee knikkers. Deze zekerheid laat Els niet lopen. En ze pakt 10 euro extra.

Zowel Victor als Els nemen met een grote glimlach afscheid van elkaar. En allebei zijn ze heel blij met hun verkoop als aankoop.

Het draait in verkopen om deze aspecten.
Het draait om herkenning en vertrouwen. Het draait om empathie en emotie. Het draait om schaarste en zekerheid. En dus veel minder om het product én de prijs.

Essentiele elementen die je in jouw sales activiteiten kunt toepassen. In jouw koude acquisitie of telefonische acquisitie, in gesprekken met bestaande klanten en op beurs events of netwerk momenten. 

Kun jij dat ook vertalen naar jouw business? 

Let dus goed op deze aspecten als je aan het oriënteren bij de keuze van een sales bureau als je sales uitbesteden overweegt of als je kijkt naar de mogelijkheden van een sales training. Heel veel succes! Bel gerust om even te sparren of stuur een bericht.

Misschien ook leuk om te lezen?

Sales training tips op een rijtje! of Ik kan het bij de concurrent veel goedkoper krijgen!

Share This