Ben jij ‘onverwacht verrassend’ naar klanten? Hieronder lees je dé verkooptip.
Regelmatig krijgen we tijdens verkooptraining de vraag of creativiteit te leren is. Nou en of!
Creativiteit is een belangrijk onderdeel in het verkoopproces. Hoe ga je ervoor zorgen dat het beste creatieve idee op het juiste moment naar boven komt?
Veel salesafdelingen zitten in deze spagaat. Aan de ene kant willen ze dat de verkopers nieuwe ideeën en verbeteringen aandragen, aan de andere kant wordt er zoveel mogelijk vastgehouden aan de bestaande processen en werkwijzen. Hoe zorg je voor meer spanning, creativiteit en verrassingen in je klantcontact? Kom eens onverwacht uit de hoek, ‘out of the box’.
Het ontwikkelen van creativiteit is eigenlijk het overboord gooien van standaardpatronen en nieuwe combinaties zoeken. Iedereen is creatief, echter de eerste stap naar het verder doorvoeren van creativiteit begint met een andere houding en attitude. Mensen die nieuwsgierig zijn en zich verdiepen en verbreden in voor hen onbekende zaken worden creatiever dan mensen die altijd dezelfde impulsen tot zich nemen.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Het gaat om de eerste stappen te zetten. Dus niet alleen te bedenken maar juist ook te doen. Toon eens wat interesse in een ander (een bekende of een onbekende). Ga eens in gesprek met elkaar. Houd je keutel in (praat dus niet over jezelf) en luister eens naar wat een ander te zeggen heeft en ga daar eens op door. Kruip in de huid en kom in zijn wereld.
Het zal je verbazen. Nee sorry, het zal je verrassen. En dat gun je jouw klanten toch ook?