In een training acquisitie leer je het volledige proces van het creëren van een lead tot en met het realiseren van een deal eigen te maken. Als je het verder zou ontleden dan zijn er een aantal stappen te bedenken, namelijk:

• Wat is mijn propositie (aanbod van diensten en producten voor welke doelgroepen)?
• Wie zijn mijn toekomstige klanten en wie zijn daarbinnen de beslissers?
• Hoe zorg ik dat ik bijvoorbeeld via telefonische acquisitie de interesse weet te wekken om een afspraak te maken
• En uiteindelijk het verkoopgesprek aan tafel en de opvolging (afhankelijk van het resultaat van het verkoopgesprek).
Het is misschien even kort door de bocht, maar in het algemeen zou je deze stappen kunnen doorlopen voor het volledige proces. Waar ik hier aan voorbij ga is het creëren van online leads. Dat is natuurlijk ook een belangrijke boost om leads te genereren.

In een training acquisitie doorloop je deze bovenstaande fases. Belangrijk is om het plan helder te hebben en het in de praktijk te brengen. Het gaat om via telefonische acquisitie de juiste klik te maken, interesse te wekken, informatie boven te halen en afspraken te maken voor aan tafel.
Het gaat hier vooral om een goede eerste opening te hebben, zelfvertrouwen te krijgen en te laten zien dat je de juiste persoon bent om verder te praten. Maar ook omgaan met bezwaren en de gatekeeper is hierin heel belangrijk. Dit maakt het of dit breekt het.

Het gesprek aan tafel is dan de volgende fase. Hier ga je ervoor zorgen dat je jouw klant meeneemt in de fase naar een deal of een stap verder in het verkoopproces. Het gaat hier om de aansluiting te maken. De behoeften boven te krijgen, dit te verhelderen tot echte acties vanuit het perspectief van de klant en om te zetten naar een vervolgactie.

Voor wie zou een training acquisitie geschikt zijn? Bijvoorbeeld voor:

• Medewerkers verkoop binnendienst:
Naast hun reguliere commerciële activiteiten worden zij ook regelmatig ingezet om via de telefoon afspraken te maken met nieuwe klanten. Die dan worden opgevolgd door accountmanagers of vertegenwoordigers.

• Verkopers buitendienst (accountmanagers en vertegenwoordigers)
Zij zorgen voor het contact met bestaande klanten en meer omzet te realiseren bij deze bestaande klanten. Maar ook het werven van nieuwe klanten is een belangrijk onderdeel van hun takenpakket. Het komt er op neer om zo effectief mogelijk het accountmanagement voor bestaande klanten uit te voeren als ook het creëren van new business door gerichte acquisitie.

• Sales managers
Zij zorgen voor een optimalisatie in het creëren van langdurige samenwerkingen met bestaande klanten en de focus op nieuwe klanten. Het gaat om het maximaliseren van het salesrendement op de totale salesactiviteiten. Hierin heeft de salesmanager de rol van het faciliteren en stimuleren voor acquisitie. Een gerichte en effectieve training acquisitie kan hier goed in bijdragen.

• ZZP-ers
Ook voor zzp-ers zou een training acquisitie van pas kunnen komen. Het zorgt ervoor dat je structureel acquisitie blijft doen, zodat je voorkomt dat je periodes hebt waarbij je geen klus hebt. Het gaat bij deze acquisitie met name om effectiviteit omdat je niet elke dag de tijd hebt om aan acquisitie te doen. Het gaat erom dat je maximaliseert op je beschikbare acquisitie tijd. Ook al is dat maar één uur in de week.

• DGA eigenaren / directeuren
Regelmatig krijgen we ondernemers op onze training acquisitie. Ook hier geldt om de focus te blijven houden op het realiseren van nieuwe klanten. Echter de tijd om te werken aan jouw product en/of dienst of de service naar bestaande klanten blijven cruciaal voor jouw continuïteit. Hoe zorg je dat je in jouw beschikbare acquisitie tijd maximaal resultaat haalt?

• Omscholers
Voor medewerkers die een ommezwaai gaan maken binnen een organisatie naar sales en acquisitie of mensen die switchen van job naar verkoop is het volgen van een training acquisitie een goede basis om te leggen. In deze training leer je de juiste communicatieve vaardigheden, acquisitievaardigheden en aanpak om succesvol te worden.

Is de training acquisitie geschikt voor elke branche?

Ja zeer zeker. In elke branche waar je te maken hebt met het in contact komen met nieuwe klanten kun je training acquisitie in zetten. Ondertussen hebben we vele bedrijven in veel verschillende branches getraind.

Hieronder een selectie aan branches:
• Zakelijke dienstverlening
• Bouw- en Vastgoed
• Industrie
• Architecten
• Projectontwikkelaars
• Automotive
• Retail
• Zorg
• Onderwijs
• Groothandel
• Transport en Logistiek
• Grafische industrie
• Telecommunicatie
• ICT
• Uitgeverijen (online en offline)
• Media
• Banken en financiële instellingen
• Marketing en communicatie
• En velen meer

Wil je meer weten over de mogelijkheden van de training acquisitie voor jou, jouw team en business? Stuur dan even een berichtje. We denken graag met je mee. Bellen kan ook op 0252-221214.

Share This