Een belscript. Sommigen zweren erbij, anderen vloeken erop. Veel mensen vinden het lastig om een gesprek op papier te zetten. En vaak hoor je het ook door de telefoon, dat iemand een verhaal voorleest. Het komt vaak gemaakt over. Toch is het wel verstandig een belscript of in ieder geval een gerichte salespitch te hebben bij jouw telemarketing.
Hieronder leggen we uit waarom:
Een belscript biedt houvast en maakt je zelfverzekerd. Wanneer je tijdens het telefoongesprek het script direct naast je hebt liggen, geeft dit vertrouwen.
Door een script te maken dwing je jezelf na te denken over de structuur van je telemarketing gesprek. Hoe en waarmee begin en eindig je?
Met een script anticipeer je op tegenargumenten en bezwaren. De beste klanten zijn vaak ook de lastigste en leggen je het vuur aan de schenen. Voorzie dus dat ze gaan tegen stribbelen en breng in kaart op welke manier ze dit doen.
In een script kun je zelfs al de tegenargumenten meenemen. Gewoon in steekwoorden. Dus zegt klant “A”, weet jij dat je “B” kunt zeggen. (let daarbij wel op dat je niet betweterig over komt)
Een goed belscript hoor je niet. Het is levendig geschreven en geeft ruimte om in te spelen op gesprekswendingen. Levendig schrijven doe je door je woordkeuze. Gebruik spreektaal.
Ook is het zo dat een script nooit klaar is. Het is geen verhaal dat je op papier zet en daar de komende maanden mee gaat bellen. Als je merkt dat iets niet werkt, verzin je daar iets anders voor. En hoe meer klanten je spreekt, hoe meer feedback je krijgt en dus meer inzicht in de behoeften. Daar kun je weer op inspelen. Een telemarketing script is een document dat constant aangevuld en verandert hoort te worden.
Het allerbelangrijkste is dat je je eigen gevoel en persoonlijkheid erin moet leggen. Dus “leen” niet even een script van je collega en ga deze letterlijk oplezen. Dat zal hoe dan ook gemaakt over komen.
Beschouw een belscript niet als heilig, maar als een extra ondersteuning!
Lees ook eens onze andere telemarketing tips! Meer tips? Sense for Sales biedt diverse trainingen aan op het gebied van telemarketing.
Neem contact met ons op voor een oriënterend gesprek.